Pædagogikken på Arken
Vi arbejder målrettet med faste rammer og en tydelig struktureret hverdag, hvor forudsigelighed, genkendelighed og kontinuitet er omdrejningspunktet. I denne kontinuitet vægtes både tydelige rammer og aftaler, men også megen omsorg i mere traditionel forstand, samt den særlige pleje hvert barn/ung måtte have behov for, f.eks. ved sengetid.
Vi arbejder ud fra den neuro affektive udviklingspsykologi, hvor vi under supervision med vores faste psykolog Susan Hart placerer barnet/ den unge i de neuro affektive kompasser. Efter denne vurdering, arbejder vi ud fra barnet/ den unges nærmeste udviklingszone. Disse indsatsområder/ delmål bliver fastlagt på vores p-møde på det enkelte barn/ unge, efter vurderingen til supervisionerne og bliver løbende fulgt op via vores logskrivning og kommende supervisioner/ p-møder.
Via vores pædagogiske værktøjer, arbejder vi på at normalisere barnet/den unge, således at de kan blive selvbærende ud i voksenlivet. Her er relationsopbygningen mellem barnet/den unge og de voksne et vigtigt redskab i udviklingen af barnet/den unge. Dette gøres via nærvær, omsorg og rammesætninger og respekt for de relationer barnet/den unge har til sin familie.
Vi sætter krav til barnet/den unge ud fra barnet/den unges nærmeste udviklingszone. Her er vi opmærksomme på at skabe asymmetriske rammer i samværet med børnene/de unge. Hvor der er et ligeværdigt samvær, men den voksne der påtager ansvaret. Her kan nogle af børnene/ de unge have brug for, at den voksne er barnets frontallap korset og dermed regulerer barnet/ den unges frustrations niveau. Der ud over støtter børnene/de unge i at udvikle deres kommunikative evner, således at de lærer at sætte ord på deres frustrationer, angstprovokationer og små dagligdags irrietationer, så de bliver i stand til at tackle disse på en hensigtsmæssig måde.
Derudover vægter vi i den daglige pædagogik at skabe et anerkendende/ imødekommende dagligt miljø, som barnet kan opleve som et hjem med muligheder for at indgå i et gensidigt forpligtende fællesskab som en almindelig hverdag indbyder til, med de glæder, men også krav og konflikter dette kan medføre.
Vi tilstræber at skabe et miljø der både giver omsorg og en passende grad af frustration, baseret på et almindeligt hverdagsliv med skolegang, fritidsinteresser og voksne der aktivt tager del i barnets/den unges hverdag. Dette handler både om dialog med barnet/den unge, men i høj grad også om at inddrage barnet/den unge i de aktiviteter der foregår på stedet.
Målet er via den kontinuitet og struktur der er indbygget i hverdagen og den troværdighed de voksne repræsenterer, at etablere en tilknytningsrelation ifht. barnet/den unge, som kan danne grundlag for dennes fortsatte udvikling.